Alternativa behandlingsformer del 3, Pilates

I dag fortsätter jag med serien som jag påbörjade i förra veckan, du kan hitta den andra delen här. Den handlade om massage med holistisksyn.
Om du vill få kontakt med de som skriver så finns där en länk på deras namn som man kan klicka på.
 
 
Nu kör vi igång med intervju nummer tre, här har jag pratat med Hanna som är en vän till mig. Hanna äter keto som är en striktare variant av lchf, hon är även instruktör för pilates. Hanna är väldigt driven när det kommer till båda metoderna och hennes blogg handlar just om dessa ämnen. På grund av att inlägget blir två ämnen i ett så kommer troligtvis inlägget se lite annorlunda ut.
 

Jag kommer lägga upp båda ämnena under samma fråga, men jag har ett mellanrum emellan Keto och Pilates.

Hej Hanna. Tack för din hjälp och medverkan till min intervju. 

 


När började du med metoderna?

Keto:

Jag körde keto för första gången i våras. Då var jag strikt i två månader. Det svåraste då var ju att vänja benen med att springa inga kolhydrater. Sen efter ett tag började jag dessutom bli väldigt nerstämd. Så jag ballade ur totalt. Dock så har jag sen dess fortsatt att äta ketogen kost vissa måltider och så nu i september när jag skadade mig passade jag på att återigen köra igång. Och den här gången har allt gått så mycket lättare. Kroppen är med på noterna på ett annat sätt. 

 

Pilates:

Jag har tränat pilates sedan 2006 men regelbundet sedan 2015.

Jag gick första instruktörsutbildningen 2016 och den andra inom Basi Pilates 2017-2018.

 

Vad fick dig intresserad av metoderna och vad är hälsofördelarna?

Ketos: 

Det som fick mig intresserad av keto är Martina Johanssons blogg (martinajohansson.se). Jag läste hennes blogg i över ett år innan jag bestämde mig för att våga testa.

Hälsofördelarna: att det är en antiiflammatorisk kost, att blodsockret sjunker och det blir mindre insulinfrisättning. Att hålla nere blodsockervärderna genom en kolhydratsnål kost minskar också risken för metabolt syndrom (som ökar risken för diabetes typ2, hjärt-kärlsjukdomar och övervikt).

Även om man inte ketoadapterar finns det så många fördelar med lågkolhydratkost. 

 

Pilates:

Det första är att det är en grymt bra träningsform. På ett skonsamt sätt använder du kroppen som motstånd i övningarna. Du får styrka och kommer åt muskler som du inte kommer åt i traditionella styrkeövningar. Du tränar musklerna på djupet.

Andra fördelar är att den förbättrar hållningen, kroppsmedvetenheten ökar och du lär dig andas bättre. Alla övningar innehåller också rörlighet så du blir mjukare i kroppen. 

 

Hur kan och har varit svårast med metoderna?

Keto:

Att variera mig och inte hamna i träsket där jag äter bara ägg och smör.

Något som är svårt är också att hitta balansen i livet. Är man stressad eller mår dåligt av någon anledning så är det inte säkert att kroppen vill vara med på tåget och börja använda fett som energi istället för kolhydrater.

Däremot så tycker jag absolut att man ska äta kosten ändå om man vill.  

 

En keto måltid.

Pilates:

Det svåraste som jag kan tänka mig är just att komma igång på grund av smärtan. 

 

Vad har och kan var det lättaste med metoderna?

Ketos:

Det var enklare för mig nu då kroppen vet vad den ska göra. (Skribentens ord: Då jag känner Hanna så vet jag att hon kämpat på med detta och jag tror att man behöver ge det tid för att komma in i tänket)

 

Pilates:
 
Det finns egentligen inget enkelt med pilates. Till och med de lättaste övningarna har olika lager och kan bli riktigt jobbiga. Om man vill, vill säga.
 
 
Hur tror du detta kan hjälpa någon med fibromyalgi?

Keto:
 
Jag tror ju på att det är bra för alla att utesluta socker, gluten och laktos, så också för de med fibromyalgi.
Gluten till exempel är inflammationsskapande, det finns forskning på det.
Just ketogen kost och fibromyalgi finns det inte jättemycket forskning på men däremot anektodiska berättelser om personer som mår mycket bättre i sin sjukdom när de gått över till ketogen kost. 
Med tanke på fördelarna med keto: bättre sömn, mer energi, jämnare blodsocker med mera så har man allt att vinna på att testa! 
På Dietdoctor finns det en föreläsning om hur man kan lindra kronisk smärta med lchf. Dock så måste man vara medlem men man får prova gratis en månad. 

 
Pilates:
 
Pilates är en idealisk träningsform för personer med fibromyalgi, eftersom det handlar om att aktivera musklera med mininal uttröttande effekt på kroppen.
Pilates lär dig att stärka rygg och magmuskler utan att överanstränga lederna.
Du lär dig också att koordinera andning med rörelse och att stabilisera skulderblad, revben och bäckenet under magövningar samtidigt som huvudet och nacke har rätt placering för att undvika nacksmärta.
 
Tips för nybörjare?
 

Keto:
 
Läs på först innan du börjar så att du verkligen vet vad du ska äta. Keto är inte liberal lchf med en massa sötningsmedel, nötter och olika mjölsubstitut. Keto är enbart kött, fisk, ägg, ovanjordsgrönsaker och bra fetter som smör, ister, talg, avokadoolja och olivolja.  I början när man tar bort alla kolhydrater som kroppen är van vid kan man må ganska dåligt och känna sig sjuk. Men ge inte upp då utan fortsätt, de symtomen kommer försvinna. Ett annat tips är att boosta kroppen med msm, extra salt och magnesium då lågt kolhydratinnehåll kan rubba elektrolytbalansen. Det är dock inget farligt utan det är bara att inta mer salt. 
 
Pilates:
 
Det svåraste är alltid att komma igång. Men ha inte för höga krav på dig själv.
Några minuter här och där är bättre än inget alls.
Börja lågt och gör det inte för svårt för dig själv. Ni kan läsa om Hannas inlägg om träning vid fibromyalgi här.


 
 
Hoppas ni gillar denna serie med olika "behandlingsformer" Jag står själv inte bakom några produkter/terapiformer, så intervjuerna är inte vinklade ifrån min sida. Utan denna serie är för att ni, men även jag ska få en inblick på olika alternativa behandlings metoder. Kanske blir ni extra intresserade av något som jag fått med i bloggen. 
Jag frågar även alla om jag får länka till en internetsida, deras egna länk val. Klicka på deras namn så får ni mer information om dem och deras produkter/terapiformer.
 

 
 

 
För er som vill fortsätta följa mig, klicka in på sandifighter och följ min sida på facebook. 
Där uppdaterar jag med varje nytt inlägg jag skriver.
 
Gillar du inlägget så glöm inte att trycka på hjärtat, det skulle uppskattas mycket ❤
 
 











#1 - - Mina:

Alltid lika intressant att läsa detta och även om jag följer Hannas blogg regelbundet lärde jag mig något nytt. Har länge varit intresserad av Pilates och måste hitta ett ställe som har det ❤

Svar: Va kul att du lärde dig något nytt. Jag har också funderat på att testa ❤
sandifighter