Lite info och tips om höst och vår depression.

Nu när höstmörkret kommer in och lägger sig över oss, så är det lätt att höstdepressionen tar över.
Vad är då höst depression, är det en släng av att känna sig nere, eller ligger det något annat i detta namn? 
 
Höstdepression hör till de årsbundna depressionerna, man får helt enkelt en depression när Sverige går emot en ny årstid. Vanligast är att depressionen dyker upp till hösten när dagarna blir mörkare, men vissa insjunknar under vår och sommar också. 
 
Årsbunden depression verkar ha en stor koppling till just ljus och mörker enligt forskare. Depressionen finns knappt i de länder som ligger närmare ekvatorn utan är mer vanliga på den norra eller södra halvklotet, där dygnet växlar i längd mellan årstiderna. 
 
Forskningen kan inte påvisa varför mörkret har en sådan effekt på oss, men en förklaring kan vara ämnet melatonin som styr våra dygnsrytm. En annan teori är att seratoninsytemet påverkas. Här kan även D-vitamin också ha sin orsak. 
 
Den årsbundna depressionen som på engelska heter Seasonal Affective disorder, blev en diagnos på 80-talet.
Den ska ha en tydlig koppling till årstiderna och man ska ha haft problematiken i två år eller mer.
Det är ingen sjukdom i sig utan är mer specifierad som depressionsepisoder med en tydlig koppling till just årstiderna. Därför är symtomen väldigt lik depressionsdiagnoserna i stort, men det finns några speciella karaktärssymtom för just årstidsbunden depression.
 
Det är vanligt att man känner en stor trötthet som inte lindras av ökad sömn. Man sover längre än vanligt vid årsbunden depression, men inte ens detta hjälper tröttheten. På grund av tröttheten får man svårt att koncentrera sig  och fokusera i tex. arbetet. 
 
Man känner även ett ökat sug av kolhydrater, speciellt socker. 
Många rapporter visar att ens immunförsvar, vilket leder till att man ofta drabbas av infektioner och andra sjukdomar. 
 
Om inte depressionen är väldigt svår, så finns det olika saker man kan göra själv, även i förebyggande syfte. En av dessa är att vistas så mycket som möjligt utomhus dagtid, även de mulna dagarna. Använd inte solglasögon eller färgade linser, för det är genom ögat vid tillgodgör dagsljuset. Regelbunden motion, ca 1 timme 3 gånger i veckan, givetvis helst utomhus ger också stor effekt. 
Stress bör undvikas och rutiner för mat och sömn behövs. 
 
Här ska man tänka på att alkohol förstärker depression, så är man i riskzonen bör man ha detta i åtanke. 
 
Som de flesta depressioner så får man allra bäst hjälp via läkemedel och terapi, helst tillsammans för att stötta upp varandra. Klienten kan behöva terapi för att strukturera upp sitt liv och därigenom minska de depressiva symtomen.
 
Visa landsting ger hjälp med ljusterapi, däremot finns det inget vetenskapligt som bevisar att denna terapiform har någon inverkan på årstidsbunden depression. 

 
 
 
 
För er som vill fortsätta följa mig, klicka in på sandifighter och följ min sida på facebook. 
Där uppdaterar jag med varje nytt inlägg jag skriver.
 
Glöm inte att trycka på hjärtat här nedanför när ni läst klart inlägget, det skulle uppskattas mycket och hjälper min blogg att växa. ❤