Tips på bok (hjärnstark)

Inlägget innehåller adlinks.

 

Efter att många har rekommenderat mig boken hjärnstark så har jag nu äntligen läst den, du kan läsa mer om den här.

 


Boken handlar om de positiva effekterna av träning. Man får bra tips på hur man ska göra. Man får även veta lite om hur hjärnan fungerar. Givetvis kommer boken aldrig ta slut om allt om hjärnan står med haha. Tänk ändå vilken kreation vi bär på.

Otroligt!

Boken var bra, men  jag är lite het av mig och impulsiv så givetvis går jag i gång ganska starkt när böcker om hälsa inte fungerar på folk med kroniska sjukdomar. Jag kan inte gå särskilt långt längre, max 3 km innan min höft bestämmer sig för att strejka och det är inte bara lite träningsvärk vill jag lova. Nä, denna värk håller vackert i sig i ett par dagar. Jag kan heller inte cykla längre pga att två av mina fibropunkter sitter just i rumpan, jag har haft en tanke på att köpa en gelésadel som hjälpmedel från varsam, men så långt har jag inte kommit med själva handlingen utan en så länge är det bara en tanke. Lite typiskt sega mig.

Därför blev jag lite irriterad i början av boken just pga mina kroniska sjukdomar. Det var väldigt mycket info om hur löpning och cykling gjorde gott för minnet osv i början av boken.

Det fick mig att tänka på oss som inte kan. Visst styrketränar jag. men det var enligt Anders inte lika bra som löpning och cykling, jag tror simning också gick bra.

Han berättade också om hälsofördelarna vid depression osv att röra sig, vilket jag visst kan förstå, för det ger ju endorfiner som kroppen behöver och många kommer ur sin depression bara genom träning. När jag fortsatte att läsa en bit in i början så gick jag väl i gång igen och denna gång för att det lät som om träning är bättre än läkemedel. Jaha, då var det ju kört för mig som inte kan göra de träningsalternativen som var bra för minnet och hjärnan. Jag behöver också mina tabletter. Kommer mitt minne och hjärna krympa, jag som redan är glömsk.

Nu är det ju så att jag inte kan lägga ifrån mig en bok hur kass den än är och hur mycket jag än må reta mig på den. Tur var väl det, för i mitt fall ändrades känslan för boken, jag kunde lugna ner mig när jag fortsatte läsa för efteråt Han kom just det som jag hoppades på, han skrev om medicinering och hur viktigt även detta betydde för depression.

Sen kom även informationen om att all aktivitet är viktigt.

Det var med andra ord inte helt kört för mig. Vilken lättnad. Haha

I slutändan måste jag säga att jag är glad för att jag läste klart boken, jag gillade att bli uppdaterad om hur hjärnan och alla ämnen i kroppen fungerar. 

  

Boken får 4 sandy poäng, det ni.




#1 - - Hannas krypin :

jag har också läst den boken och tycker den är så bra. Jag är glad över att du hittade delar av boken som passade dig med. Men jag funderar över hur många böcker som egentligen passar personer med kroniska sjukdomar. Det är tråkigt att man mest utgår från den friska kroppen.

Svar: Ja, det har jag med funderat på. Jag kan liksom inte förstå det. En dag kanske jag skriver en sån bok och intervjuar forskare och läkare 😉😂👍
sandifighter

#2 - - jessica:

Den boken har jag också tänkt på att läsa den ligger på min att läsa lista, dock efter att ha läst ditt inlägg nu slog det mig att ja faktiskt inte fattade den handlade om träning haha ja trodde den skulle handlar bara om det du skrev den kom in på i slutet man kanske kan bläddra fram lite haha 😂😂 jag är nog precis tvärtom både med böcker, serier och film fastnar ja inte i början byter ja bok eller serie. Ja vill typ fastna på en gång 🙈❤️

Svar: Boken handlar om ämnen i kroppen, om hjärnan och vad träning gör för den delen av kroppen typ.
sandifighter

#3 - - ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent ★:

Jag har läst den boken samt hans nästföljande om hur it påverkar hjärnan, minns inte titeln men kan rekommendera den också. Se även hans program på SVT Din hjärna :D.

Har du provat roddmaskin då? Jag tänker om det är lättare än cykling, löpning och gång. Då rör man armarna mera :).

Svar: Roddmaskin funkar i korta stunder 👍❤
sandifighter

#4 - - Madde:

All träning är bra träning, men så viktigt att lägga det på en nivå man klarar. För vissa är det 2.km promenad, för andra 1 mils löpning.

Svar: Så sant ❤
sandifighter