Utmattning, stress och träning.

Hej igen mina vänner. 
 
Jag ville skriva lite om utmattning och träning, kanske är det fler än jag som missförstått och inte bara jag. 

Den gamla goda tiden, alltså hösten 2018, innan utmattningen. Jag tränade ca 4-5 ggr i veckan, pga att min fibro mådde bra av det. Dit vill jag igen ❤

Jag har alltid hört att rörelse är bra, men tänkt att alla sorters rörelse är bra och jag är ju en person som älskar att vara på gymmet. Jag vet inte om ni minns, men för en månad sedan provade jag att komma i gång med träningen, det gick väl inte alltför bra. Jag var dit 3 gånger, men föll tillbaka ganska rejält i utmattningen igen. Ännu en sak jag gått och funderat på, att jag måste försöka komma i väg och i gång.
I dag fick jag syn på en artikel på sidan Hälsoliv expressens hälsosida, ni kan ju gå in och kika. I runda slängar så stor det just om stress och träning på gymmet. Det är den personliga tränaren David Wiener som uttalat sig till Metro UK. 
Enligt David så är det helt okej att stanna hemma från gymmet om man känner sig psykisk utmattad. 
Visst träningen kan lätta på stressen, men är man för stressad så är det bättre att undvika gymmet. 
Hälosliv blev inspirerad av Davids intervju i metro att de listat upp fyra punkter, för de stunder det är bättre att skippa gymmet. Jag kommer förklara dem kortfattat här nedan. 
 
1. När du behöver fokusera på annat. 
 
Har du mycket runt dig, har det skett mycket omkring dig i livet eller har du haft mycket på jobbet, då känner du säkert igen den där känslan över att du MÅSTE till gymmet (jag känner igen den alltför väl just nu) så är det bättre att ta en promenad än att gå till gymmet. 
 
2, När din återhämtning blir lidande. 
 
Att känna träningsvärk efter ett pass är helt okej, de flesta känner ju så, men när man är stressad så blir kroppen spänd och då blir känslan värre än bara träningsvärk. Det är då du har en risk att må dåligt, både psykiskt och fysiskt. 
 
3. När du är stressad och sovit dåligt.  (Japp, thats me)
 
Stress och dålig sömn är absolut inte bra för träningsresultaten. Då är det bättre att gå hem och sova och sen starta om dagen efter när hela kroppen fått chans att vila och återhämta sig. 
 
4. När du riskerar att skada dig. 
 
Det finns forskning som visar att man har lättare att skada sig vid för hög stress. 
Det är svårt att fokusera på träningen om man har mycket omkring sig och då kan övningen gå fel. 
 
Vi har ju blivit matade att träning ska vara bra för stress och det är sant, lite kortisolökning har visat sig vara helt ok för träningsresultaten. Allt handlar om hur du mår och hur du hanterar stress och det kan bara du känna.  
 
Eftesom jag råkade se detta när jag faktiskt hade skuldkänslor med träningen känns det som om någon där uppe vill säga mig något. (eller så är det att jag följer Hälsoliv på facebook)
I morgon kommer jag vara ute och gå, men lite ofrivilligt, eftersom jag ska möta en vän i Örebro. Därför får Lördag bli dagen då jag tvingar på mig kläderna för att gå en liten runda. Jag kommer gå på grusvägen just för tillfället för skogen håller jag mig borta ifrån. Det är nämligen älgjakt och med min otur och klampande lär de ta mig för en älg, trots reflexväst. Ärligt, med all min otur lär det inte förvåna mig alls. Vi har även gott om vargar och de där vildsvinen går där ute och äter upp all svamp. Jag borde vara säker ute på en väg tycker jag, men reflexvästen åker nog på ändå.
 
Nu tror jag att jag skrivit om detta blogginlägg 100, nja okej då 50 gånger. Om ni lyckas slå mig på den siffran så vinner ni ett pris haha.
Kan ju säga att skriva med en otrolig trötthet av utmattningen är inte en bra grej, men jag lyckades i allafall, nu ska jag lyssna på sonen som ska läsa för mig. 
 

 
 

För er som vill fortsätta följa mig, klicka in på sandifighter och följ min sida på facebook. 
Där uppdaterar jag med varje nytt inlägg jag skriver.
 
Gillar du inlägget så glöm inte att trycka på hjärtat här nedanför, det skulle uppskattas mycket och hjälper min blogg att växa. ❤
 



#1 - - Marie:

Ja du jag skulle nog också träffa på ngt vilset djur som yrade runt, så helt klart borde man hålla sig ifrån skogen

Svar: 😂😂 verkligen.
sandifighter

#2 - - Ullie:

försöker ta en promenad men ja det är min träning just nu räcker
att räna mera som friskis som de säger ännu eller styrka kan ja inte röra mej sen

Svar: Jag har svårare för promenader, men lättare att lyfta vikter för kroppen.
sandifighter

#3 - - Mina:

Tack för ett bra inlägg, som vanligt <3
Det kan vara betydligt mycket skönare att ta en promenad i skogen än trängas bland en massa stressade människor när man är utmattad. Numera klarar jag av gymmet men hade aldrig gjort det när jag mådde som sämst.

Svar: Fast jag gillar verkligen inte promenader i höst rusket 😂
sandifighter

#4 - - Amanda:

Vilken bra artikel detta lät som. Det lät verkligen som en klok tränare. Själv föredrar jag att gå promenader gillar inte att gå på gym :)

Svar: Jag gillar inte att gå promenader i kylan 😂
sandifighter

#5 - - Kamilla:

Ja har fått lära mig att träna när man är utmattad inte ska vara all in utan att man ska fokusera på att vara i rörelse lätta promenader för att öva sig att hushålla med den energin som finns. Många ska tro att man får ny energi av träning det stämmer delvis inte när man är utmattad då kan hård träning ta alla dagens energi

Svar: Ja det är precis så han sa 👍
sandifighter

#6 - - Carro :

Vad smart denna David verkar vara.Vad tråkigt att du inte kunde fortsätta med träningen som du älskade och som hjälpte mot din sjukdom. Här har vi konstigtnog inte sätt någon jägare i skogen

Svar: Ja, inte konstigt att jag mådde pyton efter träningen 😖
De kommer väl, de har lite tid på sih 😉
sandifighter

#7 - - Madde:

Att röra på sig är alltid bra. Tror inte det är en slump att läkare skriver ut motion på recept. Däremot kanske man inte ska köra värstingpasset på gymmet. En promenad varje dag gör minst lika mycket nytta tror jag.

Svar: Ja, det gör det ju, men jag giiiiiillar inte att promener i kylan 😂
sandifighter

#8 - - Fnulan:

Usch jag vet allt det där och ändå kommer jag inte igång. Jag känner mig som ett hopplöst fall faktiskt. Drygt..... ;Måste borde men vill inte

Svar: Inte är du ett hopplöst fall ❤
sandifighter

#9 - - Malin Lundskog:

Ja, träning är ju att stressa kroppen och det spelar ingen roll om du är fysiskt eller mentalt stressad - systemet hänger ihop - har skrivit om det här om du vill läsa mer: https://www.malinlundskog.se/2015/01/14/konditionstraning-som-stresshantering-2/

Svar: Tack, ska in och läsa ❤
sandifighter